BLOGGER TEMPLATES - TWITTER BACKGROUNDS

ALOVERA - lidah buaya


LIDAH BUAYA

Famili : Liliaciae

Nama Latin : Alovera/ A. vulgaris/ A. parbadensis/ A. perfoliata

Nama Indonesia : Aloe/Yadan alau

Nama Inggeris : Aloe

Kawasan/ asal : kemungkinan ia berasal dari Afrika dan sekarang tersebar luas di kawasan tropika seperti Arab, India, Asia Timur dan Asia tenggara. Ia juga ditanam di Eropah sebagai hiasan rumah.

Ciri-ciri Fizikal : Ia merupakan tumbuhan berair. Tebal, rasa pahit, berbentuk seperti pedang dan panjangnya menghampiri 50 cm. Daunnya tumbuh seperti tanduk dan berkumpulan dalam roset. Bunganya bewarna merah tua manakala akarnya serabut dan kecil-kecil.

NILAI UBATANNYA

Daunnya yang dihancurkan boleh digunakan untuk merawat sakit kepala (memberi kesan yang menyejukkan), sebagai ubat anti asma ( jusnya diambil dengan gula), sebagai pengawal dan penyembuh luka akibat terbakar ( jusnya atau hancurkan daun bagi kegunaan luaran), sebagai ubat batuk untuk kanak- kanak, sebagai ubat anti batuk kering (bagi kes-kes yang ringan sahaja), sebagai ubat gonorrhea ( kerat daunnya dan diambil bersama-sama sirap dan airnya ). Jus daunnya boleh digunakan untuk menggalakkan pertumbuhan rambut dan sangat popul;ar sebagai pencuci rambut. Jus daunnya mempunyai glysidal bercampur aloin boleh bertindak seperti julap, jika diambil sedikit; jika diambil banyak boleh menyebabkan diarrhoea.


0 comments: